Totaal aantal pageviews

zaterdag 3 april 2010

Appeltaart

Tja, wat is er nu zo bijzonder aan de appeltaart? Iedereen kan hem maken, iedereen lust het en hij past bij elke gelegenheid. Misschien is dat wel het geheim.

Voor appeltaart heb ik eigenlijk altijd alle ingrediënten wel in huis. Wat hem echt bijzonder maakt, is een tip die ik pas recent heb gelezen: gebruik verschillende soorten appelen. De altijd al goede appeltaart werd inderdaad nog beter. Iedereen blij, en ik had weer een (geleende) primeur!

Als ik een appeltaart maak dan gelijk ook een grote (doorsnede minimaal 28 cm) . Als hij niet direct opgaat, dan smaakt hij heerlijk 's avonds bij een kopje thee en een mooie film.......
Ingrediënten
  • 500 gram zelfrijzend bakmeel
  • 340 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 260 gram witte basterdsuiker
  • 2 losgeklopte eieren
  • 6 appelen, verschillende soorten (ik gebruik in elk geval altijd 2 granny's, lekker fris!!)
  • 150 gram rozijnen (minimaal, ik doe het op het zicht, ik houd van veel rozijnen)
  • kaneel
  • fijne kristalsuiker
Klop de roomboter zacht met de mixer, doe er de suiker bij tot het helemaal is opgenomen. Doe het bakmeel en 2/3 van de eieren erin en kneed het deeg tot een stevige bal. Bekleed de ingevette springvorm met 2/3 van het deeg. Leg de beklede sprinvorm en het overgebleven deeg in de koelkast (minimaal een kwartier).

Snijd ondertussen de appels fijn. Het is een enorm werk, maar hoe kleiner de stukjes, hoe lekkerder de appeltaart. Ik lees meestal onderwijl de krant om de tijd te doden. Ja, dan komen er weleens schillen bij de appels of andersom. Even een handige volgorde bedenken, dan kun je echt twee dingen tegelijk!!!! Door de appels de rozijnen, kaneel en suiker naar smaak toevoegen.

Verwarm de oven voor op 165C. Doe het appelmengsel in de beklede springvorm en dek de taart af met repen die je maakt van het overgebleven deeg. Ten slotte bestrijk je de bovenkant met het overgebleven ei. In een uur en een kwartier is de taart klaar. Even laten afkoelen en dan kun je hem al eten.
Ik heb deze taart meegenomen naar de paasbrunch. Om een verse taart mee te kunnen nemen maar niet al om 7 uur aan de slag te hoeven, heb ik de taart de avond tevoren gemaakt en 's ochtend in de oven gezet (even het bed uit en dan weer lekker terug). In folie gewikkeld meegenomen en bij de thee na de brunch aten we lauwwarme taart!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten