Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 mei 2010

Stoofpot met lamsvlees en voorjaarsgroente


De dartele lammetjes met wollige vachtjes, ze zien er schattig uit en smaken verrukkelijk. Ik kan dat thuis niet hardop zeggen, want mijn jongens zitten nog in de gevoelige leeftijd. Dus ik zeg het niet en zet het gewoon op tafel. Bij mijn slager heb ik een mooi stukje lamsvlees gehaald, dat alvast in dobbelsteentjes is gesneden. Voorjaarsgroente erbij, een smeuïge aardappelpuree en klaar is het weer!

Ingrediënten (4 personen)


  • 600 gram lamsvlees in dobbelstenen

  • 1 ui, fijngehakt

  • 3 knoflookteentjes, fijngesneden

  • 4 tomaten, ontveld en in kleine stukken gesneden

  • 2 el tomatenpuree

  • oregano, tijm en laurierblaadjes

  • 5 dl runderbouillon

  • 250 gram meiknolletjes in stukken

  • 250 gram bospeen, in stukken

  • 200 gram peultjes

Lamsvlees met zout, peper en bloem bestrooien. 2 el vloeibare boter verhitten en het lamsvlees hierin rondom bruinbakken. Vlees uit de pan scheppen.


Olie aan braadvet toevoegen en hierin de ui en knoflook bakken tot het zacht en glazig is. De tomaten even meebakken, tomatenpureee en een beetje kokend water toevoegen. De kruiden en bouillon toevoegen en het mengsel aan de kook brengen. Het lamsvlees toevoegen en op een zacht vuur een uurtje laten stoven.


De groenten kort blancheren, toevoegen aan de stoofpot en nog een kwartier laten meestoven. Op smaak brengen met zout en peper. Serveren met aardappelpuree.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten