Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 augustus 2014

gesmoorde tomaten




De afgelopen weken ben ik, naast schilderen en met vakantie zijn, ook in de weer geweest met de overdaad aan groente uit de moestuin. Door de groeizame combinatie van zon en regen lijken sommige planten te ontploffen. En het lukt lang niet om alles direct op te eten, het is teveel. Dus ben ik op zoek gegaan naar manieren om te bewaren. De vriezer zit ook al snel vol, dus ik ben me gaan verdiepen in de vergeten kunst van het inmaken. Geen enkele ervaring mee en ook geen herinnering aan. Mijn oma gruwde ervan, volgens mijn moeder, en is er ver voor mijn tijd mee gestopt. Ik heb een geweldig boek gevonden van Hans Gerlach met heerlijke recepten. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar moet nog even wachten tot de smaken goed zijn gemengd. Inmiddels heb ik drie soorten chutneys gemaakt, heb ik bieten en snijbonen ingemaakt en tomaten op olie gezet. Erg makkelijk...


Ingrediƫnten voor een 1 liter pot (en een kleintje)
  • 2 kg tomaten, in kleine stukken en zonder pitjes
  • kruiden: ik heb thijm en salie gebruikt
  • 8 teentjes knoflook in kleine plakjes
  • zeezout
  • ruim olijfolie
Doe alle ingredienten op een grote bakplaat en schuif deze in een voorverwarmde over op 120 graden. Laat het een uur staan. Kook de pot met schroefdeksel uit in kokend water en vul hem met de tomaten. Zet de tomaten onder olijfolie en sluit de pot af. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten